Mika Nyyssölä

– giant killer –

Nov-5-2017

Top 3 lisäravinteet By Mika Nyyssölä

Huomenta päivää!

Minulta kysytään useasti, mitkä ovat ne parhaat ja toimivimmat lisäravinteet. Ajattelin listata tähän nyt kolme toimivinta lisäravinnetta plus yhden extra maininnan näiden lisäksi. Kerron myös miksi näen nämä parhaimmiksi. Lähdetään liikkeelle.

Top 3 lisäravinteet

  1. Kreatiini monohydraatti
  2. EAA/BCAA -Aminohapot
  3. Palautusjuomat

Lisämaininta


Kreatiini monohydraatti

Kreatiini on kiistatta yksi tehokkaimpia lisäravinteita, ellei tehokkain. Tutkimuksia tehty paljon kreatiini osalta ja hyödyt ovat hyvin selvät. Kreatiini lisää suorituskykyä, sarjakestävyyttä ja maksimivoimaa. Kehonrakennuksen kannalta yksi hyvä tekijä kreatiinissa on sen vaikutus lisätä nestettä lihassoluihin, jolloin lihaspaine kasvaa ja saat pumpin helpommin. Näin myös lihastuntuma paranee ja luonnollisesti treeneissä tuo tuntuma on hyvin tärkeä.

Annostus:

Itse käytän kreatiinia treenin ympärillä. Ennen treeniä, treenin aikana intrassa sekä treenin jälkeen palautusjuomassa. 3-5g /annos.


EAA/BCAA -Aminohapot

Aminohapot stimuloivat proteiinisynteesia ja nämä myös estävät kataboliaa. Itse olen huomannut omissa treeneissäni sekä palautumisprosessin tehokkuudessa erittäin positiivisia vaikutuksia käyttäessäni aminohappoja. En oikeastaan enää voisi ajatellakaan treenaamista ilman intra-juomaa.

Näen aminohappojen hyödyn myös aterioiden välillä ja siksi nautinkin aminohappoja kapseleiden muodossa, kun olen liikenteessä. Proteiinisynteesipiikit aterioiden välillä ovat hyödyllisiä kehityksen kannalta.

Annostus:

Aterioiden välillä EAA:ta tai BCAA:ta 6-10g/annos. Ennen treeniä EAA:ta 6-10g. Treenien aikana yleensä Introissa on joko EAA:ta tai BCAA:ta valmiiksi lisättynä. Palautusjuoman jos rakentaa itse, lisäisin sinne mukaan EAA:ta noin 10g. Usein valmiissa palkkareissa on aminohapot mukana.


Palautusjuomat

Palautusjuomissa on luonnollisesti paljon eri lisäravinteita. En lähtenytnäitä erikseen listaamaan TOP-listalle vaan päätin ottaa palautusjuoman omana kokonaisuutena sinne, koska palautumisen kannalta palkkari on äärimmäisen tärkeä elementti. Kovaa treenaaminen on pitkälti kiinni myös siitä, miten hyvin ja kuinka nopeasti palaudutaan treeneistä ja kuinka pian päästään treenaamaan uudestaan.

Mitä hyvä palkkari sitten sisältää ja miksi?

On olemassa valmiita palautusjuomasekoituksia mutta palkkarin voi toki rakentaa ihan itsekin. Sekoituksessa mukana olevien proteiinien ja aminohappojen on tarkoitus luoda välitön lihasanabolia. Hiilihydraatti taasen täyttää glykogeenivarastoja ja samalla syntyy insulinogeeninen tila, jolloin mukana oleva tai lisätty kreatiini imeytyy tehokkaimmin lihassoluihin.

Itse olen aikoinaan rakennellut omia palkkarisekoituksia, mutta olen huomannut valmiiden palautusjuomien olevan helppo ja tehokas vaihtoehto eikä pidä unohtaa eri raaka-aineiden synerengistä vaikutusta ja sitä, että vastaavat raaka-aineet erikseen omaan sekoitukseen ostettuna voi tulla yllättävänkin kalliiksi. Yleensä siis ostan valmiin sekoituksen ja saatan lisäillä siihen sitten jotain mukaan.

Annostus:

Menisin pitkälti ihan ohjeiden mukaan, mitä palautusjuomissa on.

Bolt palkkarina

Oma suosikkini palkkareissa on pitkään ollut Chained Nutrtionin Bolt.

  • Ainoastaan 149 kcal annosta kohden.
  • 36 % hydrolysoitua heraproteiinia.
  • Korkea peptidipitoisuus (Optipep™).
  • Luonnollisen korkea määrä BCAA:ta.
  • 2500 mg Creapure™:a annosta kohden.
  • 45 % hiilihydraatteja Vitargo™:sta ja Palatinos™:sta.

 


PWO:t / Boosterit

PWO:t eli Pre Workoutit ovat nimensä mukaisesti treenien tehonlisääjiä. Noin 30 minuuttia ennen treenejä nautittuna ne lisäävät suoritustehoa, vireystilaa, fokusta ja pumppia. Itse käytän näitä täsmäiskuina väsymykselle. Toleranssi kasvaa näitä jatkuvasti käyttämällä hyvin helposti. Tilanteen mukaan siis nautittuna erittäin tehokkaita väsymyksen poistajia ja luovat  fokusta tekemiseen.

Annostus:

30 minsaa ennen treeniä ohjeiden mukaan.

Oma suosikkini

Markkinoilla on paljon hyviä ja tehokkaita boostereita. Oma suosikkini juuri tällä hetkellä on Off the Hook.

Tsekkaile tuotteita klikkailemalla noita kuvia ja linkkejä. Tässä siis olivat minun TOP kolmoset lisäravinteissa. Toivottavasti irtosi jotain infoa noista ja miksi käyttää niitä.


Koko Disturb on nyt -25% alennuksessa! Vikaa päivää viedään!

Klikkaa yllä olevaa banneria ja pääset sivuille suoraan shoppailemaan! Siistiä!

Posted under Uncategorized
  1. joel joensuusta Said,

    Moro Mika

    Olen tässä viimeaikoina huomannut että latsini lähtevätkin alempaa kun olen aiemmin luullut, liekkö sit tullut pihviä sinne tai oppinut niitä paremmin jännittelemään. Onko sinulla vinkkiä miten lähteä latsin alaosia (tuolla kylyjen alaosassa) kasvattelemaan vai vettääkö vaan leukaa samaan malliin kun ennenkin. Onko myös tonne trapsin alaossoon mitään hyvää liikettä millä sinne saada vähän voimoo ja paksuutta? Tuntuu itsellä että tuo lapatuki on niin heikkoa ja jotakin ongelmaa tuolla lavanlähentäjissäkin on kun selkä on kasvanut ihan vinnoon, oikiat lihat paljon paremmat kun vasemmat jne.

    -joeli

  2. Mika Said,

    joel joensuusta: Kiinnityskohtia ei voi siirtää tai että ne itsestään siirtyisi, ellei esim lihas katkea ja kiinnity sitten sen jälkeen eri paikkaan. Toisin sanoen sun latsit ovat alunperinkin lähteneet alempaa kuin luulit. Selkä toimii pääasiallisesti kokonaisuutena vedit sitten ylhäältä tai alhaalta taljoissa. Supistusta voi korostaa esim yhden käden vedoissa. Myös se jännittäminen ja tuntuma merkitsee paljon, eli kun opit jännittämään lihaksia niin saat esim selän leviämään paremmin poseeratessa.

    Kauhean paljon ei siis pysty eristämään sieltä selän puolelta lihaksia. Uskoisin, että sun selän lihakset ovat yksinkertaisesti kasvaneet isommiksi (kuten itsekin epäilit) ja alat huomata paremmin sitä mallia. Latsien alaosaan menee kyllä hyvin yhden käden vedot, joissa pystyt hieman kiertämään kroppaa vedon suuntaisesti ja näin korostamaan supistusta latseissa ihan sinne alas asti. Esim. hammerkoneessa ne vedot istuen poikittain on hyvä liike joka aktivoi myös sitä latsien alaosaa. Toinen liike vois olla kulmasoutu käsipainolla niin, että se veto ei ole suoraan kylkeä kohti vaan lähemmäs lonkkaa kulkien ikään kuin puolikaaressa. Tämä on myös hyvä liike joka aktivoi alaosaa.

    Trapsien alaosaa vois yrittää aktivoida niin, että teet olankohautuksia smtihissä niin, että tanko on sun takana ja nojaat voimakkaasti eteenpäin. Olet ikään kuin mäkihyppääjä -asennossa, etukenossa ja kohauttelet siinä hartioita tangon ollessa sun takanasi. Sit alataljassa lapiokahvalla teet vetoja niin, että vedät sen kahvan ylös ihan sinne ylärinnan korkeudelle, kyynärpäät auki reilusti. Noilla nyt vois yrittää aktivoida sitä trapsien alaosaa ja hartiarengasta selänpuolelta.

  3. joeli taas joen suusta Said,

    Kiitti mika pittee pistee kokeiluun nuo mainitsemasi.

    Joeli

  4. Mika Said,

    Joeli: Laita ihmeessä. Jos ei muuta niin kokeilemisen arvoisia ainakin.

  5. Jarski Said,

    Kestääkö tuo valmis palkkari (bolt)myös adt seulan? Näistä ja varsinkin pwo:sta kuullut paljon ilkeitä huhuja

  6. Mika Said,

    Jarski: Luulisi kestävän. Ei mun mielestäni Boltissa ole mitään sellaista ainesosaa joka olisi adt:n listoilla. Yleensä moisesta varoitetaan Fitnesstukun sivuilla myös!

  7. Jarski Said,

    Kiitos nopeasta vastauksesta! Pitää ottaa bolt testiin kun vanhat prodet loppuu 🙂
    Itselläni on nyt käytössä hera + kreatiini+ glutamiini sekoitus

  8. Mika Said,

    Jarski: Se on myös hyvä kombo. Tossa Boltissa on vaan niin huikea synergia noiden ainesosien kanssa, että tulet huomaamaan palautumisesi nopeutuvan. Itselläni ainakin tuote toimii todella hyvin. Hyvänmakuinen, sekoittuu hyvin eikä mene vatsa ainakaan minulla sekaisin ja mulla on herkkä vatsa.

Add A Comment