Mika Nyyssölä

– giant killer –

Dec-5-2014

Simppeli selkätreeni

Let’s boom boom!

Tervehdys kaikille. Kuten moni varmaan jo näki, laittelin päivällä facebookin fanisivuille coming soon-kuvan tulevasta selkäreenistä.

Siis tämän:

IMG_5689

Käväisin tosiaan aamupäivällä (klo 10:30) jumpalla ennen kuin painelin duuniin. Käsittämättömästi ketään ei juuri sillä hetkellä ollut treenaamassa, joten päätin pistää kameran laulamaan ja vähän boostaamaan omia reenejä.

Come on, get up!

simppeli

Siitä sitten syntyi Simple Back Workout -treenivideo. Ja todellakin simppelinä vietiin jumpat. Vain kaksi liikettä, hyvä tahti ja riittävästi malmia. Eipä sitä aina tarvitse veivata seitsemää eri liikettä läpi, kun treenit pystyy treenaamaan muutamallakin liikkeellä. Pääasia on, että nuo muutamat liikkeet valitaan huolella ja rankaistaan niissä lihasta ihan kunnolla. Ei siis mitään satujumppaa tai löysää taputtelua, vaan tosissaan kunnon vääntöä sen raudan kanssa. Paljon sarjoja ja runsaasti toistoja niihin.

Varmaan tämä video, kuten edellinenkin kyykkäysvideo, synnyttää itkua ja peppukipua, mutta siinähän synnyttää. NE jotka näistä haluaa saada jotain irti saavat näistä irti ja ne joilla asenne on alusta alkaen väärä niin eipä se siitä mihinkään muutu! 😀

Oli miten oli, tässä simppeli selkätreeni, jossa asenne on: less is more! 🙂 VAROITUS!! Video on leikkaamaton ja höpisen siinä kaikenlaista paskaa mitä sylki suuhun tuo, joten helvetin tylsä pätkä tiedossa! Enjoy! 😀

Posted under Uncategorized
  1. nyymi Said,

    Oletko ajatellut jatkaa posekoulun kirjoittamista? jos vaikka seuraavista kisoista saisi hyviä kuvia tekstin seuraksi? 😀 Oli nimittäin asiatekstiä

  2. Aarni Said,

    Onpas pikkusen väsyneen näkönen ukkeli videon alussa. 10 min jälkee onki jo sit tutumpi duracel-nyyssis kehässä 😀 10:14 “paljo penkki, paljo penkki”

  3. Miller Said,

    Mika treenaa selkää ja Arska on selkä.
    https://www.youtube.com/watch?list=PLEEPh_f7X85_KnJ40X-q8eV06Of3OGVU0&v=iuw0brqcRP8

  4. poeka Said,

    Moro mika!

    Semmosta tiedustelen että kun 10.30 oot salille menny niin miten ruokailut ympärillä mitä oot syöny/juonu ennen reeniä ja kuinka kauan ennen, onko hiilareita miten reenin ympärillä (ennen, aikana, jälkeen) ja mitä vedät reenin jälkeen ja ihan grammamääräisesti makrot. Ja suositteletko nauttimaan hiilarit reenin ympärillä? Mites makrot sitten muuten päivän aikana jakautuu? Ja jos vielä sellaista että miten suosittelet makrojen jakoa offille vs kiristelyyn? Kiitoksia jo etukäteen ja pahoittelut kysymystulvasta!

  5. Mika Said,

    nyymi: en ole ajatellut. Sai liian vähän huomiota. Erittäin aikaa vievää oli sellaisten tekstien kirjoittaminen ja tuntui kuin olisin “helmiä sioille” heitellyt. Kullanarvoiset vinkit, niksit ja metkut poseerausten osalta aion pitää itselläni jatkossa. 😀

  6. Mika Said,

    poeka: ammattisalaisuus! 😉

  7. pellepoliisi Said,

    Ahahah eeppistä menoa. Jossei tajuis mitä homma tuossa on menossa, niin voisi luulla vähän enemmänkin omituiseksi. 😉

  8. Eki Said,

    Oot nykyään “omituinen höpöttäjä!” ; )

  9. Jumppaava pullukka Said,

    Kiva oli ennen aamuista jumppaa heräillä tän pätkän äärellä. Kiitti inspiksestä;) BOOM!!

  10. Epäuskoinen Said,

    Moi Mika!

    Pikainen kysymys, että missä mahtaa olla kompastuskivi, sillä en onnistu kasvattamaan lihasmassaa, mutta voimaa jonkun verran. Treenaan 4 krt/vko Wendlerin 5/3/1:llä, eli aluksi tehdään voimaan tähtäävää harjoittelua ja treenin lopuksi enemmän bodaustyylistä treeniä. Ruuat punnitaan ja syödään sen verran mitä pitääkin ja nukuttuakin tulee. Onko treenifrekvenssi liian pieni? Riittääkö että paikat treenataan kerran viikossa vai pitäisikö saada kaksi kertaa viikossa tehtyä kaikki paikat?

    Kiitos vastauksestasi ja kovia treenejä, dyyyyd!

  11. Funky Said,

    Hyvä Mika, kyllä se piru näkyy kasvavankin.

  12. Vile Said,

    Kunnon kilpiselkä! Jäbä on kun Turtles! boom boom

  13. peksi Said,

    Videon otsikosta “Simple back workout” tuli mieleen jay cutlerin sanat: “Pitäkää treenit simppelinä, ihmiset monimutkaistavat treeninsä aivan turhaan”. 🙂

  14. eitsei Said,

    Ihan mielenkiinnosta kysäisin teetkö kuinka usein ns “paksuntavia” selkäliikkeitä, eli esimerkiksi soutuja, mavea tms? Vai keskitytkö pääsääntöisesti “leventäviin” liikkeisiin eli juuri esimerkiksi tuohon ylätaljaan? Treenaatko myös erikseen takaolkapäitä, vai tuleeko ne sulla epäsuorasti muiden treenien ohessa?
    Pahoittelen tyhmistä kysymyksistä 😀

  15. Mika Said,

    epäuskoinen: en nyt tiedä sun taustoistas yhtään mitään enkä näe sun treenejäs tai mitä syöt, en myöskään tiedä kauanko olet salilla käynyt mutta jossainhan sulla menee homma pieleen. Syöt liian vähän, treenaat liian kevyesti tai jotain. Jos olet aloittelija ja sulla on vähääkään lahjoja lihasten kasvattamiseen niin saat kehitystä aivan sairaasti jo yhden vuoden treenaamisella. Mut sun pitää treenata oikeesti ihan täysillä. Mä en nuorena tajunnut syömisestä mitään, treenasin vaan joka arkipäivä ihan hulluna. Söin aivan varmasti liian vähän ja siltikin tulokset sekä muskelit kasvoivat vuodessa silminnähtävästi.

  16. Mika Said,

    eitsei: ei tartte pahoitella mitään. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä, vai miten se meni? 😉 Heh hee…

    Juu teen kyllä paksuntavia, mutta sellaisia, joissa on jotain järkeäkin lihaskasvun kannalta. Mave ei ihan suoranaisesti tue bodausta vaikka onkin superhyvä liike. Teen esim Yates soutua ja alataljaa (silloin tällöin) vaikka vihaankin alataljaa jostain oudosta syystä nykyään suunnattomasti.

    Mitäs muuta? En mä suoranaisesti mieti mikä liike paksuntaa tai leventää, koska mä vahvasti uskon, että mikä tahansa vetoliike onkaan kyseessä, koko selkä todennäköisesti osallistuu vetoon melkoisen kokonaisvaltaisesti. Ajatellaan nyt tota mun eilistä videopätkää jossa tein ylätaljaa. Se ottaa hyvin latsien yläosaan ja epäkkäisiin, mutta siltikin mulla on aivan alas asti sinne latsien alakiinnityskohtiin selkä totaalisen tulehtunut, selkärangasta sivuille ja alhaalta ylös. Siis koko selkä paskana vaikka teinkin vain ylhäältä alas kohdistuvia vetoja. Miksi näin? Varmaan siksi että kun riittävästi noita tekee niin kyllä se selkä kokonaisvaltaisesti osallistuu työhön. Domssien perusteella näin voin ainakin sen huomata. Eikä siellä selässä nyt ole kauheesti heikkoja lihasryhmiä mulla vaikka välillä veivaankin vain kahta liikettä per reeni.

  17. Joona Said,

    Military pressia tehdessä alaselka kipeytyy. Onko sulla samaa ongelmaa? Onko mulla tekniikka väärä vai liikaa painoja vai mitä? Ja mikähän olisi avuksi tähän ongelmaan? Kiitos! 🙂

  18. Miguel Said,

    Sua Mika kiinnostaa varmaan ihan sikana se, että joku perus-Keijo tulee selittämään 110 kg penkkienkkojaan sulle 😀

    Treenirauhaa….

    Ja huikeet on sun selkäsetit kyllä!!

  19. Jake Said,

    Mitäs mieltä ukko on tosta ylimiehekkäiden painojen kanssa heilumisesta? Esmes gymlogeissa puhelitte puhtaamman tekniikan puolesta ylätaljassa.

  20. Zei Zei Said,

    Hyvä Mika! Ei se määrä, vaan se laatu. Dudella selkä muhkuralla ja montuilla kuin kuokittu pottupelto ja asenne juuri oikea! Tästä saa taas motivaatiota omaan reeniin ja duuniin, kiitoksia!

  21. eitsei Said,

    Jees kiitos vastauksesta! Yksilöitähän me kaikki ollaa, se mikä sulla toimii ei välttämättä mulla toimi, ja toisin päin. Mulla just ei meinaa latsien alaosa ottaa millään osumaa ilman soutuja, liekö johtuu siitä etten pysty niskantaakse tekemään mitää liikkeitä olkapääongelmien takia… 🙁
    Mutta kyllähän sun selästä huomaa että tiedät mitä teet 😉 Hyviä treenejä! (y)

  22. Mika Said,

    Joona: Sulla varmaankin taittuu selkä voimakkaasti ja sen vuoksi kipeytyy. Vyö voisi ehkä auttaa. Myös suosittelen, että treenaat niin vatsoja kuin alaselkälihaksiasi. Saat keskivartaloasi vahvemmaksi ja kivutkin saattavat hävitä?

  23. Mika Said,

    Miguel: no eipä se pappa nyt mua mitenkään häirinnyt. Ihan mukavahan se oli että tuli jutustelee.

  24. Mika Said,

    Jake: Puhun yhä että aloittelijat opettelisivat tekniikan ensin ja treenaisivat puhtaasti. Kun sitten hallitsee täysin tekniikat niin sen jälkeen voi alkaa muokata pikku hiljaa itselleen sopivia tapoja. Ylätaljassa itselläni on hyvinkin riuhtova tekniikka, mutta korostan, että moinen toimii siis minulla, ei välttämättä muilla.

  25. ramos96 Said,

    Joku tais kattoo tän sun videon, kun teki tasan samanlaisen treenin 😀

  26. Arttu Said,

    Moro Mika. Aivan loistava video varsinkin jos yksin sen teit 🙂 Ei voi muuta sanoa kun et äijä on kone 🙂

  27. Ville Said,

    Moro, kysyisin noista sun sarjapituuksista. “Virallinen” hypertrofinen lihaksia kasvattava oppikirjasarjapituushan on 6 tai 8-12, sitä pidempiä sarjoja suositellaan tehtäväksi silloin tällöin. Sulla nuo pidemmät sarjat näyttäisi kuitenkin olevan mieluummin sääntö kuin poikkeus. But don´t get me wrong, en mitenkään halua arvostella metodejasi, loistavaa tulostahan niillä selvästi saa aikaan. Kiinnostaisi vain todella mielipiteesi noista sarjapituuksista. Suositteletko pidempiä sarjoja myös harrastelijabodarille, joka ei kilpaile ja käy salilla kolmesti viikossa 2 tai 3-jakoisella ohjelmalla (mutta tekee toki ihan tiukkoja sarjoja salilla ollessaan)?

  28. Mika Said,

    Arttu: No kukas muu sen olis tehnyt? 😀

  29. Mika Said,

    Ville: No harrastushan tässä on itsellänikin menossa, eikä ammatti eli kyllä ne pidemmät sarjat sopii ihan kenelle tahansa. Se on ihan höpö höpöä, että joku 6 tai 8-12 olis joku virallinen ja ainoa oppikirjan sarjapituus, jotta lihas kasvaisi (hypertrofia, kuten hienosti sanotaan). Musta tuntuu ,että jengi ettii epätoivoisesti JA IHAN TURHAAN sitä yhtä totuutta reenaamisessa. Että pitäisi olla se yksi ja ainoa metodi joka olisi tie autuuteen (eli optimaaliseen lihaskasvuun, “hypertröfiään”) ja joka toimisi kaikilla. Sellaista kun ei ole olemassa. Ja taaaaaas, huoh, taaaaas sanon sen yhden asian, jota olen sanonut sata biljoonaa kertaa, monipuolisuus!!! Monipuolisuus treenaamisessa on se tärkein elementti! Kiitos, mika kuittaa. 😉

  30. A Said,

    Oma veikkaukseni siihen, miksi saat noissakin vedoissa koko selän kokonaisvaltaisesti osallistumaan, treenit perille, lihakset jopa tulehdukseen asti on yksinkertainen: Genetiikka. Genetiikka määrää henkilökohtaisesti sen, mitkä lihakset aktivoituvat helpoiten, mihin treeni on helpoin saada perille, ja mitkä kasvavat helpoiten. Tähän voi vähän vaikuttaa mm. eristävimmillä liikkeillä aktivaatiota parantamalla, tai esiväsytyksellä, mutta genetiikka määrää eniten siinä, että mitkä paikat kehittyvät ja mitkä eivät. Mitkä ottavat treeniä vastaan, mitkä eivät.

    Itselläni tällaisia ovat rinta, ja jalat. Vaikka tekisin leukoja, niin jalkani varmaan kasvaisivat. Voin runnoa millaisella tekniikalla tahansa, tai ajattelenkin vain kyykkyä niin jalkani kasvavat. Selkä ja kädet taas ovat aina vaatineet minulta tarkempaa työtä. Olen ryskännyt, runnonut, eristänyt. Eristävempi, tarkempi tekniikka ja “tuntuma”hakuisuus ovat parantaneet selkäni kehitystä, sekä isompien liikkeiden perille menoa huomattavasti ja aiheuttaneet suuret lihaskasvut.

    Selkä on raskausarvilla ja tämä vasta nyt, kun olen eristävemmillä liikkeillä pyrkinyt parantamaan aktivaatiota. Tähän tarkoitukseen ei toiminut esim. kulmasoutujen teko pienillä painoilla, vaan vaadittiin eristäviä liikkeitä jotta opin jännittämään selkäni. Käytän niitä edelleen esiväsytyksenä, sillä muuten selkäliikkeet on vaikea saada perille. Ruma tekniikka ei minulla siis selälle toimi. Sinulle ei niille eristäville ole tarvetta, koska selkäsi on hermottunut kuten minun rintani ja jalkani. Karrikoidusti reiden ojennus saa takareiteni kasvamaan. ;D

  31. Mika Said,

    A: Moi ja kiitos näkökulmasta. Itse myös uskon tietyllä tavalla genetiikan suomiin etuihin sekä myös siihen, että jotkut lihasryhmät eivät vaan millään tahdo kehittyä. Tosin onhan niitä jotka sanovat genetiikkaan vetoamisen heikoksi tekosyyksi ettei treenata lihasta riittävästi, jotta se kasvaisi.

    Yks mikä pitää huomauttaa meikäläisen selän tapauksessa on, että ei mulla selkä todellakaan itsestään ole kasvanut eikä se ole ottanut massaa ilmaiseksi vain sinnepäin heiluttelulla, kuten annat kertomuksessasi vähän ymmärtää omien jalkojesi osalta. Olen joutunut tekemään 23 vuotta ihan saatanasti töitä, että olen tähän pisteeseen päässyt. 2010 muistaakseni näin Heinäsen Markuksen ryskäävän sairaan isoilla malmeilla selkää ylätaljassa ja itse päätin testata samaa. Siihen asti selkäni oli kasvanut ihan jees, mutta ei se mikään superiso tai muodokas ollut. Niihin aikoihin pamautin selkäni paskaksi mavessa ja piti miettiä uudestaan miten ylätaljaa tekisi kun vedot kävi ilkeesti alaselkään. Löysin lapiokahvan ja vedon niskan taakse ja siitä lähtien olen vääntänyt sitä liikettä kun se on tuntunut hyvältä, vaikka selkä paranikin ja olisin voinut alkaa tehdä vetoja rinnalle jne. Mutta kovaa työtä ja kipua olen joutunut kokemaan, että tuo perhanan selkä on ottanut kokoa lisää. Ei ole tullut helpolla vaikka nyt kaikki sanoo, että sen selkä kasvaa ku vähän vaan näyttää jotain liikettä selälle, kun sillä on se genetiikka siihen. Ei pidä paikkaansa. Olinhan mä reenannut selkää ennen vuotta 2010 enkä ollut saanut siihen mitään “friikkimäisyyttä”. Nyt kiven kovalla työllä siihen on vähän syntynyt sitä kovempaa lookkia.

  32. A Said,

    Mika:
    En toki sanonut, että et olisi tehnyt työtä sen eteen. En myöskään sanonut, että en olisi itse tehnyt työtä sen eteen. En myöskään pidä genetiikkaa tekosyynä, koska juuri sen takia tiettyjä lihaksia on täytynyt treenata kovempaa, useammin, “think outside the box” ajattelulla, jotta ne kehittyisivät edes lähelle samalle tasolle kuin muut.

    Jalkojeni ja rintani osalta ihan sama. Kyllä niidenkin eteen on töitä tehty, mutta ne ovat aina kasvaneet perusliikkeitä runttaamalla rumallakin tekniikalla paremmin kuin muut lihakset samalla tavalla, tai muillakaan tavoilla. JOS selkäsi ei ole geneettistä lahjakkuutta, niin miksi joudut treenaamaan esimerkiksi jalkoja enemmän ja kovempaa, että saat ne samalle tasolle? Tai todennäköisesti et saa samalle tasolle, mutta kurottua eroa kiinni. Niin. Vaikka joudut tekemään myös selässä työtä jokaisen lihasgramman eteen, joudut tekemään muille mahdollisesti heikommin kehittyville lihaksille vielä enemmän työtä.

    Arvelisin, että jos jalkoihini kasvaa 1g lisää lihasta, niin vastaavan 1g lihamäärän selkään kasvattamiseen minun täytyisi nykyisilläkin tehokkaiksi havaituilla keinoillani treenata, triplamäärä treenejä ja käyttämällä paljon monimuotoisempaa treenivariaatiota.

    En siis todellakaan tarkoittanut että et joutuisi, tai että minä en joutuisi tekemään työtä parhaiden lihasryhmien kasvuun. Ne vaan kasvavat silti nopeammin kuin jotkut lihakset joita joutuu rääkkäämään tuplamäärät pääsemättä silti samaan kehitystahtiin.

    Ps. Sinulla oli todella hieno selkä jo 2010, vaikka toki nyt se on päässyt uusiin ulottuvuuksiin. Teet hienoa työtä, ja tuotat hienosti materiaalia. Pahoittelen jos koit, että vähättelen tekemääsi työtä. Sitä en todellakaan tarkoittanut! Pss. poseerauksesi on hienoa, mites olisi, että tekisit mahtipontisen hyväfiiliksisen vaparibiisin taas itse 😉 Tunnen myös tulevan cbb(tietääkseni) tyypin kenen poseeraukset välillä muistuttaa uhkaavasti Mikaboyn veistosmaista poseerausta, 30kg pienemmällä lihasmassalla vaan 😀

  33. Mika Said,

    A: Jalkani on jäljessä koska aloitin treenaamaan jalkojani bodaustyylisesti ja tuloshakuisesti vasta vuonna 2003. Selkää olen treenannut jo vuodesta 1992 lähtien.

  34. näin Said,

    Todella nätisti liikkuu painot ja mannerlaatat (latsit) muine massiivine selän lihaksineen. Rispect dewd!

  35. Viltsu Said,

    Moi Mika!

    Mahtavia treenivideoita sulta tulee kokoajan! Jatkahan samaan malliin. Näistä saa oikeasti hyviä vinkkejä! 🙂 Itsekin potibildinkiä muutaman vuoden harrastaneena oon kyllä monta liikettä gymlogista apinoinu. 😀 Pakko kysäistä sellainen kysymys, että onko käytännössä hirveää eroa tekeekö ylätaljan lapiokahvalla eteen vai suoralla tangolla? Suora tanko on jostain syystä alkanut olkapäihin sattua, ja oon huomannut että sää tykkäät/ teet lapiokahvalla nykyään ylätaljaa paljon.
    Kiitos jo etukäteen jos ehdit vastata.

  36. Mika Said,

    Viltsu: Kiva kuulla että on ollut hyötyä treenivideoista. Lapiokahvaa suosin juuri tuon takia, koska olkapäät pääsee luonnollisempaan asentoon lapiokahvaa käytettäessä.

  37. Viltsu Said,

    Kiitos Mika vastauksesta! Lapiokahvalla tuntuma olikin aika eri kun ei tarvinnut pelätä kipua olkapäissä! 👍🏻 Ei muuta kuin hyvää kesänjatkoa sulle!! 😊

Add A Comment