Mika Nyyssölä

– giant killer –

Apr-20-2017

Selkäpäivä

Heipparallaa kaikille!

Hyviä jumppendaaleja ollut tällä viikolla. Tosin eilen onnistuin kehittämään oudon olkapääkivun itselleni työmaalla. Oikeaan olkapäähän tekee kipeää kun sitä kääntää. Pitää siis olla kääntämättä. 😀

Tänään jo aamusta salille.

Selkäpäivä oli vuorossa ja hieman kyllä jännitti miten tuo olkapää kestää leikin. Ihan ok se kesti, ainoastaan vipuvarsihammer-koneessa sivuttain tehty liike aavistuksen kipeytti olkapäätä, ei onneksi muissa taljavedoissa sattunut.

Tein muutamat liikeparit selälle ja viimeistelin tosiaan sillä hammerkoneella latsit. Eka supersetti oli ylätalja+pullover narulla 15+30 ja työsarjoja tuli 5. Toinen liikepari superina oli alatalja+ylätalja 10+10, työsarjat 3. Loppuun vipuvarsihammeria 20 toistoa per puoli ilman taukoja 6 sarjaa.

Selkäpäivä #myyrinkuntokeskus 💥👊#boom #dyyd #alatalja

A post shared by Mika Nyyssölä (@nyyssis) on

Mulla on aina paljon toistoja jokaisen lihasryhmän kanssa. Ne yksinkertaisesti toimivat parhaiten lihaskasvun osalta. Käytän siis myös isoja painoja pääliikkeissä, mutta harvemmin jätän sarjan pelkästään 6-8 toistoon. Jos sarja on tuolla toistoalueella, sen lisäksi tulee jotain extraa.

Superina ala- ja ylätalja. #myyrinkuntokeskus 💥👊#boom #dyyd #back #selkäpäivä

A post shared by Mika Nyyssölä (@nyyssis) on

Voimaa on loppujen lopuksi aina helpompi kasvattaa kuin muskelia, sen olen huomannut vuosien saatossa. Lihaskasvuun tarvitaan niin paljon enemmän ajatusta taakse, että pystytään koko ajan sotkemaan kroppaa ja annetaan sille yllätyksiä. Kehomme tottuu kaikenlaiseen rasitukseen valtavan nopeasti. Jos teemme täysin samanlaisia treenejä lihaksille, olen havainnut, että kolmas täsmälleen samanlainen treeni ei enää tehoa. Jopa jo toinen eksaktisti sama treeni ei enää aiheuta samanlaisia DOMSseja eikä hypertrofiaa synny yhtä voimakkaasti. Näin ollen onkin hyvä joka treeniin keksiä jotain pientä eroavaisuutta edelliseen verrattuna. Se pitää lihaksen varpaillaan ja saat aina tehokkaita treenejä aikaseksi. Monipuolisuus!

Eilinen rintatreeni oli kolmen liikkeen kimppakyytiä tisseille.

***

Bestbar-patukat ovat nyt hullun halpoja. -40% alennusta. Klikkaa kuvaa alla ja pääset suoraan tarjoukseen käsiksi!

Itse tykkään noista patukoista aivan sairaan paljon. Noi maut todella sulaa suussa eikä ravintoarvotkaan ole missään nimessä huonoja. Lemon Cheese Cake, Lemon Liquorice, Apple Pie with Cinnamon… Oi oiii, noi sulaa suuhun, eipä tartte kaupan patukoita ostaa, kun noita napostelee herkkupäivänä. Suosittelen ehdottomasti Best Bareja! 5/5. Ja muista, kun käytät tuota banneria, niin samalla tuet urheilijaa. Kiitos! 🙂

 

Posted under Uncategorized
  1. Jamppa Said,

    Kymysys: Miksi jotkut kehonrakentajat syövät suolaa ennen treeniä? Muistaakseni Wilenius yhdellä videolla veti aika reilusti suolaa muttei selittänyt että miksi näin 😀

  2. PriM0s Said,

    Yritin pelipostauksia katsoa oletko jo vastannut, mutta oletko yhtään perehtynyt Horizon Zero Dawn:iin?

  3. Mika Said,

    Jamppa: Suolaa poistuu elimistöstä hikoilun kautta aika paljon ja esim wilenius joi /juo vissiin aika paljon vielä nestettä treenin aikana, joten varmaan siinä osasyy?

  4. Mika Said,

    Primos: En ole oikeastaan kauhean pitkälle ehtinyt pelata. Muutaman tunnin vain. Olen siinä kohtaa, missä jokin vieras heimo hyökkää näiden nuorien kimppuun ja tämä tyttö putoaa vuorelta alas. Sen jälkeen tuo herää jossain luolassa, ilman sitä korvahärpäkettä. Siihen asti olen päässyt. 🙂

  5. Kalle Said,

    Olkapää on ns. “tricky Bitch”… löysät olkapäät omistavana (heikompi vasen pahempi) niiden stabilisaatio vaan vaatii enemmän huomiota kuin muut #itsestäänselvät# kropan osat.

    Mika on muistaakseni jossain aiemmissa postauksissa avannut similaarista vaivaa.. miten porukka on managoinut tätä probleemia. Itse olen taistellut kyseisen vaivan kanssa vuodesta 2009, enkä suostu leikkaukseen edes kuolleen ruumiini yli =D. Niin hassulta kuin se kuulostaakin niin olankohautukset aloitin vasta nyt, kiertäjäkalvosimia olen ( lähinnä ulkokierrolla) Treenannut jo pauttiarallaa 8v.

    On muuten jännä nähdä reilusti yli 30 jannuna yhden unohdetun lihasryhmän räjähdysmäinen kasvu.. epäkkäät. Ne unohtaneena ja nyt treeniohjelmaan ottaneena ‘Bodyweight-Natuna’ tollanen 40 kilosten hanttelien kohauttelu per puoli on tuonut kk sisällä silminnähden huomattavan turpoamisen tonne Trapsi-osastolle.. estetiikka ei kiinnosta minua, mutta jännä ilmiö.

    Toivon, että epäkkäiden vahvistuminen muutaman vuoden aikajänteellä pitkäjänteisesti tuo sen viimeisen lenkin löysän olkapään neuromuskulaariseen stabilisoimiseen, kun noi kiertäjäkalvosinjumpat tuntuu jo aikalailla maratonin juoksemiselta.. Mikan kommentit olkapään stabilisaatioon?..
    En muista että tosta aiheesta olisi erillistä videota? Olis meinaan aika relevantti priorisaatiokohde…

  6. Mika Said,

    Kalle: Kyllä se kontrolli olkapäiden treenauksessa on A ja O. Työntöliikkeissä varsinkin jos vähänkin tuppaa ajautumaan isompiin painoihin, pitää hyvin tarkkaan mennä kontrollin kanssa. Myös olkapäiden kuulostelu on tärkeää, nämä nimittäin hieman ilmoittavat kyllä jos tuntuu siltä, että ovat esim lähtemässä sijoiltaan liikkeen aikana. Liikeradan kanssa voidaan myös pelata. Eli mennään työalueella ja pidetään tensio mahdollisimman paljon päällä. Näin mekaanisesti hankaloitetaan liikettä eikä painot pääse kasvamaan liian suuriksi. Myös liikkeiden valinnat ovat tärkeitä, ei sellaisia, jotka jo alussa tutuvat pahalta vaan niitä liikkeitä joissa luonnollinen liikerata tuntuu hyvältä ja kipua on vähiten.

  7. Antti Said,

    Tässä olen Mika nyt pari viikkoa noudattanut kirjasi treenioppeja ja voi jeesus fistus että on tehokasta. Varsinkin jalkatreenit vaativat paljon pääkopalta, mutta kyllä sen treenin lopussa huomaa, että nyt on harjoiteltu oikeasti kovaa. Itsellä tässä kesädieetti menossa niin tuntuu sopivan kyllä oikein hyvin ja paikat ehtii palautua seuraavaaan reeniin.

    Semmoinen kyssäri vaan, että kun käytän kirjassasi mainittuja liikkeitä, niin kuinka usein suosittelet että vaihdan niitä?

  8. Mika Said,

    Antti: Mahtava kuulla. Tuo treeniopas todella toimii ja kaikki siinä olevat jipot ja niksit ovat kultaakin arvokkaampia. Voi kumpa ne uppiniskaisetkin epäilijät tajuaisivat mitä siellä on olemassa. Mä paljastan käytännössä kaikki ne salaisuudet mitä olen treenaamiseen löytänyt 25 vuoden aikana ja millä saadaan kasvatettua lihasta roppakaupalla lisää.

    Mitä tulee sun kysymykseen niin tuossa on suunniteltu koko ohjelma niin, ettei periaatteessa sun tarvitse vaihdella liikkeitä, sillä se vaihtelevuus syntyy eri esimerkeistä ja niiden vaihtelevuudesta. Tottakai voit siis vaihdella liikkeitä jos tykkäät jostain tosi hyvästä laitteesta tai liikkeestä ihan niin usein kun haluat ja siltä tuntuu. Kunhan pidät sen saman volyymin ja intensiivisyyden siinä mukana.

Add A Comment