Mika Nyyssölä

– giant killer –

Feb-21-2018

Motivaatio hukassa?

Moikka!

Usein kuulee tämän klassisen kysymyksen: Mistä saada motivaatio treenaamiseen? Monesti voi motivaatio olla hukassa ja salille vääntäytyminen on ponnistelujen takana. On sitä itsellänikin välillä kovin vaikeaa mennä treenaamaan, kun väsymys painaa tai ei vaan huvita. Millä sitä saa sitten itsestään irti sen voiman mennä salille juuri tällaisina “heikkoina hetkinä” tai ylipäätään silloin, kun tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta panostaa treenaamiseen ja jaksaa ylläpitää rutiineja.

Katso peiliin

Tässä yksi tapa. Vaatteet pois ja mene seisomaan peilin eteen. Sitä ainakin itse näkee kropassa kaikenlaisia epäkohtia, haasteita ja asioita, joille voisi tehdä jotain. On ne heikot lihasryhmät, joihin haluaisi lisää muotoa ja kokoa. On kohtia, joista haluaisi rasvan palavan ja muutenkin koko kropan kiristyvän. Tällainen peilikuva voi saada halun mennä salille ja hyökätä näiden epäkohtien kimppuun. Sanonta käy, “tyytyväisyys tappaa kehityksen”. Tyytymättömyys omaan peilikuvaan voi olla voimavara ja motivaation lähde.


Motivaatiovideot

Youtube on pullollaan erilaisia “bodybuilding motivational” -videoita, joilla voi hyvin saada omaan vetämättömään oloon vähän potkua. Itse usein innostun tällaisista videoista, joissa näytetään eri bodareiden salitouhuja hyvän musan säestyksellä. Näissä on jotain jännää vetovoimaa, joiden avulla ainakin oma fiilikseni saa pienen boostin ja saatan intoutua pakkaamaan salikassini ja iskeytyä treeneihin vielä saman illan aikana.

Tässä motivaatiovideossa näkyy ihan tuttujakin… 😀


Panosta ja hifistele

Tällainen toiminta voi itseasiassa motivoida aika hyvin sitä tekemistä. Itse monesti innostun valtavasti, kun hommaan jotain markkinoille saapunutta uutta tuotetta testiin ja pääsen käytännössä kokeilemaan tällaisia treeneissä. Kyse voi olla jostain uudesta varusteesta, kuten nostovyö, rannetuet tai uudet vetoremmit, jotka boostaa fiilistä mennä salille testaamaan näitä ihan käytännössä.

Lisäravinteilla “hifistely” voi olla siistiä. Saat tunteen, että hallitset ja kontrolloit omaa kroppaasi ja ravitset sitä oikealla tavalla. Tällainen voi innostaa ja nostaa tekemisen uudelle tasolle. Lisäravinteiden kanssa säätäminen tukee kovaa treenaamista ja tarkka syöminen lisää omistautumisen fiilistä harrastuksen parissa.

Itsekin tein juuri löydön aminohappojen osalta. Tilaukseen meni uuden uutukainen ä NANO BCAA, 420g – aminohappotuote. Suunnittelin boostaavani treenin aikaista Octane-intraa tällä uudella valmisteella ja innokkaasti odotan, että pääsen testaamaan tätä tuotetta. Jo tällainen pelkästään lisää omaa motivaatiota.

Tutustu tähän ä NANO BCAA:han klikkaamalla alla olevaa kuvaa. Se on nyt tarjouksessakin!

Myös Octane on vielä tarjouksessa!


Kilpailut ja tapahtumat

Bodauskisat, messutapahtumat ja muut voimailu- ja kehoskabailut ovat ihan omiaan nostattamaan motivaatiota ja sytyttämään ehkä jo hiipuneen kipinän ihan uuteen hehkuun. Samanhenkisten ihmisten näkeminen ja tapaaminen on hurjan motivoivaa. Itse olen aina kovin innoissani, kun näen lajin parissa olevia ihmisiä, niin kisaajia kuin ihan lajia seuraavia kuntoilijoita. Kilpailijoiden upeat kropat yksinkertaisesti motivoi sitä omaa tekemistä ja saa ainakin itseni jälleen tavoittelemaan omia haaveitani entistä sitkeämmin.

Jo pelkästään netin kautta tulee seurattua esim Mr. Olympia tapahtumia (niin uusia kuin vanhojakin) ja näistä saa paljon uutta virtaa painaa läpi arjen rutiinien ja jälleen löytää ne syyt miksi sinne salille pitää mennä kerta toisensa jälkeen.


Treenikaveri

Ehkä parhaimpia syitä lähteä salille, on sopia yhteistreenit kaverin kanssa. Sitä ei kovin montaa kertaa voi  feidata frendiä ja jättää tulematta paikalle, sillä sellaisesta saa sitten kuulla kettuilua maailman tappiin asti. Kaveria ei kehtaa feidata eikä siis myöskään treenejä. Näin saat takuuvarmasti hyvän syyn mennä sinne salille vaikka miten tossu painaisi. Yleensä hyvät jumpat syntyy siinä samalla, kun treenikaveri motivoi omalla positiivisella energiallaan ja kyllä se energisyys useimmiten tuntuu vielä tarttuvan paikalla oleviin.

Tavoitteet ja palkinnot

Asettamalla itselleen pieniä tavoitteita voi olla hyvinkin motivaatiota lisääviä asioita. Vaikka rantaloma syksyllä voi olla syy, että näet vaivaa mennä salille ja katsot syömisiä. Haluat olla biitsikunnossa loman alkaessa ja reissu on sitten palkintona vaivannäölle. Pienet vedot ja skabat ovat myös motivoivia. Vaikkapa duunipaikan painonpudotuskisa, johon vielä osallistuu pienen rahasumman kera, voi tuoda ihan uuden potkun treenaamiseen.


Aminohappodiilit ovat vielä hetken aikaa käynnissä, käy poimimassa vaikka tuo Octane itsellesi!

Posted under Uncategorized
  1. Herra mies Said,

    Hyviä vinkkejä motivaattion puutokseen. Tässä ei varsinaisesti ole motivaatio ollut hukassa, mutta katselin viikonloppuna pitkästä aikaa pumping ironin ja teki kyllä heti mieli lähtä reenaamaan. :D. Motivaatio pätkät ja treenikaveri on oikeasti toimivia. Onkos Mikalle osunut kohdalle viimeaikoina jotain uutta hyvää musaa mikä iskee? Tai kenties jonkun vanhan levyn päältä puhallettu pölyt ja laitettu soimaan? Keep up dyyd!

  2. Henkka Said,

    Moro! Vuodesta -gymlogien kymppijaksosta sua seuranneena aktiivisesti, hyvää ja inspiroivaa matskua, jota aina odottelee lisää, kun uusimman videon ja päivityksen on tsekannu! 🙂
    Sain naiseltani nyt sinun kirjan lahjaksi, vaikka oon kaikki videot ym sulta katsonu, siltikin tuo kirja on nyt räjäyttänyt ennestään korkean motivaation vieläkin korkeammalle! Kiitos, mahtava kirja! (Vaikken vielä ole kuin puolessavälissä)! Inspiroituneena bannerin kautta lähtee nyt treenijuomaa, laturia ym tilaukseen! (Bannerin kautta ofc).
    Kiitos vielä kaikesta mahtavasta materiaalista, jota tuotat jatkuvasti! 🙂

    -Henkka

  3. Mika Said,

    Herra mies: Onhan noita hyviä levyjä, joita tulee kuunneltua. NERO viimeaikoina on iskennyt tosi kovaa.

  4. Mika Said,

    Henkka: Hienoa kuulla, että kirja on ollut mieluisa. Erittäin suuri kiitos, että menit bannerin kautta tilailemaan. Tämä ele on ehkä pieni, mutta minulle se on iso juttu.

  5. Hesse Said,

    Bodauksessa ja vieläpä kilpatasolla tuskin tulee menestystä jos on tyytyväinen itseensä. Se lienee selvää. Tässä saakin olla tarkkana, että myös pää pysyy mukana.

    Harrastajana sitä saa olla kiitollinen ja iloinen siitä mitä on. Olen tyytyväinen itseeni, enkä edes halua olla “isompi tai pienempi”. Kehonhuolto, venyttelyt, notkeus, nopeus, kimmoisuus jne. kehittäminen on ollut nyt asialistalla. Treeni on ollut jo vuosia lähinnä kunnon ylläpitämistä ja iloa treeneistä. Onhan noita tsemppivideoita myös kiva katsoa ja syödä samalla tulista kebabriisiä. =D

    Loukkaantumiset opettivat myös arvostamaan terveyttä kun tällä hetkellä paikat on pysyneet kunnossa. Ehkä siihen on eniten vaikuttanut tuo kehonhuolto ja hyvät lämmittelyt.

    Mitäs Mika tuumailet valakyykystä? Onko ollut treeneissä joskus mukana? Ei ehkä optimaalinen liike bodaukseen, mutta pelimiehenä sulla on varmasti tästäkin painavaa sanottavaa. Yllätyin kuinka vaativa liike kyseessä.

  6. BP Said,

    Tehkää miken kanssa kuvia missä sä oot ulysses klaue

  7. Hesso Said,

    Ootko kokeillut tuota NANO BCAA:ta? Millaset fiilikset?

  8. Hesso Said,

    Sori, olitkin jo vastannut.

  9. Mika Said,

    Hesse: Varmasti erinomainen funktionaalinen liike. Tukilihakset ja koko kroppa joutuu tekemään vahvasti töitä koko liikkeen ajan. Kehonrakennusmielessä ei ihan optimaalisin liike. En ole juurikaan tehnyt liikettä. Kokeillut olen kyllä joskus. Vaativa totta tosiaan.

  10. Mika Said,

    Hesso: Tilasin sen vasta. En ole ehtinyt testata. Testaan kyllä melko pian.

  11. Go Said,

    Moron , noista treenin aikana nautittavista jauheista / nesteistä , onko niillä suurikin vaikutus ja jos on niin , miten pitkään menee kun huomaa eroa Esim. pelkkää vettä juova treenaaja 🙂 ?

  12. Mika Said,

    Go: Onhan noilla ihan välitön vaikutus. Olin aikoinaan hyvinkin skeptinen noiden tehoista. Menin kuitenkin testaamaan jossain vaiheessa noita introja ja kyllähän sen huomasi heti. Jaksoin pidempään treenata, fokus oli parempi ja tehot paremmat.

  13. Marko Said,

    Moro,

    Hyvä kirjoitus motivaation hakemisesta! 🙂

  14. Mika Said,

    Marko: kiva kuulla! 🙂

  15. Kalle Said,

    Mitä treenaamiseen tulee on parhaita päätöksiä ollut lopettaa salilla käynti ja siirtyä kehonpainoharjoitteluun: paino 69stä 89siin ja samalla rasva% kasista 12.

    Natukkana ei ole minkäänlaista tarvetta astua salille; jos pystyy kiskomaan itsensä ylös yhdellä kädellä ja työntämään itsensä ylös yhdellä kädellä, se riittää. Valitettavasti 99% ihmisistä ei enää pysty tähän

    80% treeni-informaatiosta on fuulaa…

  16. Mika Said,

    Kalle: Olen itsekin ensimmäisen vuoden ennen salille eksymistä harjoitellut kotona oman kehon painolla. Itselleni sellainen ei vaan riittänyt. Salilla painoharjoittelu on ylivoimaisesti parempaa ja kehittävämpää jos halutaan edistyä lihasmassan ja voiman kanssa.

Add A Comment